OGARNIJ INŻYNIERIĘ czerwiec 2021
zobacz więcej zdjęć
Ile waży powietrze? Czy wiatr jest szybki, czy silny? Co ma wspólnego ludzki włos z badaniem wilgotności powietrza? Jak instalowanie zielonych dachów na budynkach przyczynia się do oszczędzania energii? Do czego służy druk 3D?
Na te i wiele więcej pytań odpowiedzieli sobie uczniowie klas czwartych wraz z nauczycielami podczas lekcji z modułu Tajemnice zielonych dachów, które odbyły się w naszej szkole w ostatnim tygodniu czerwca. Na zajęciach uczniowie przeprowadzali wiele doświadczeń, w których dowiedzieli się jak zbudować i zastosować między innymi anemometr, barometr, higrometr, termometr czy wskaźnik wiatru.
Projekt “Ogarnij Inżynierię” opiera się na interdyscyplinarnym podejściu STEAM (ang. science, technology, engineering, art, math – przyroda, technika, inżynieria, sztuka i matematyka).
Dla dzieci inżynieria łączy się z naturalnym doświadczaniem i postrzeganiem świata. Dzieci już od najmłodszych lat poznają rzeczywistość poprzez eksperymentowanie, sprawdzanie jak to działa, odkrywanie nietypowych zastosowań. Dzięki projektom inżynieryjnym możemy rozwijać to podejście i wykorzystać je, by nauczyć dzieci podstaw myślenia naukowego i inżynieryjnego.
Uczniowie są zachęcani do rozwiązywania problemów, pracy zespołowej i kreatywnego myślenia. Poprzez zrozumienie procesu projektowania inżynieryjnego, dzieci są świadome swojego procesu myślenia, podejmowania decyzji.
Praca z projektami inżynieryjnymi pozwala uczniom zamienić umiejętności, które wypływają z ich naturalnej ciekawości w świadomy, zorganizowany proces poznawania i tworzenia. Dzieci nie tylko zdobywają nową wiedzę, ale też uczą się tego, jak się uczyć.
Projekty inżynieryjne pozwalają połączyć dwa, pozornie wykluczające się elementy - ciężką pracę i zabawę. Praca nad projektem inżynieryjnym jest dla uczniów ciekawą i angażującą formą zdobywania wiedzy. Dla nauczycieli to okazja, by w atrakcyjny oraz w przystępny dla uczniów sposób przekazać złożone pojęcia i zagadnienia.